Bermula dengan modal RM2,000, inilah perjalanan bisnes Ramly Burger

Bermula dengan modal RM2,000, inilah perjalanan bisnes Ramly Burger. Roti bantal, rasa nostalgia yang biasa pada patty pada timbunan selada yang lembut. Begitulah cara kami menerangkan salah satu makanan kegemaran Malaysia, burger Ramly di tepi jalan.

Ia adalah makanan ruji Malaysia, sudah tentu, tetapi adakah anda tahu bagaimana ia bermula? Ikat pinggang kerana kita akan menyusuri lorong sejarah!

Semuanya bermula pada 1970-an apabila penduduk Islam Malaysia berdebat sama ada daging burger halal untuk mereka makan, lapor SEJARAH di Facebook .

Selepas memikirkannya, Ramly bin Mokni memutuskan untuk mengambil lompatan kepercayaan untuk memasuki pasaran dengan roti burger buatan sendiri.

Pada mulanya, beliau memohon pinjaman dengan kerajaan tempatan tetapi segera ditolak. Bagaimanapun, dia tidak berputus asa, sebaliknya memulakan perniagaan itu dengan modal yang amat kecil iaitu RM2,000.

Bermula dengan modal RM2,000, inilah perjalanan bisnes Ramly Burger

Pada masa itu, dia menghasilkan 200 roti burger dengan tangan setiap hari tetapi nasib wanita tidak menyebelahinya kerana sambutannya bukanlah sesuatu yang menakjubkan.

Berfikir panjang, dia beranggapan bahawa dia akan membuka gerai tepi jalan di mana dia menjual burgernya yang dimasak bersama-sama roti yang belum dimasak.

1 pelanggan bertukar menjadi 5 dan sejak itu, selebihnya adalah sejarah. Menjelang tahun 1984, Ramly bin Mokni membuka kilang pertamanya yang mengeluarkan roti burger dan menjadi jenama isi rumah.

Kini, anda boleh pergi ke mana-mana pasar raya dan dapatkan sendiri sebungkus roti Ramly untuk memasang burger istimewa anda sendiri.

Kisah dedikasi yang tidak berputus asa terhadap perniagaan ini pastinya sangat memberi inspirasi! Adakah anda lebih suka burger Ramly/ burger makanan segera atau burger restoran mewah? Beritahu kami dalam ulasan!

BACA:

Tun M dedah punca Umno tangguh pemilihan parti

Doktor kongsi tips elak kena diabetes

Tak perlu hantar cuci di kedai emas, bahan kemas Kembali bersinar guna bahan ini